Missie en visie

Kernwoorden:
Rust, structuur en voorspelbaarheid
Veiligheid en plezier
Leren met en van elkaar
Inspirerende leeromgeving

Missie: Het creëren van een rustige, overzichtelijke en inspirerende leeromgeving waarin leerlingen actief en gemotiveerd zijn om zich goed te kunnen ontwikkelen. 
 
Visie: Alles wat je aandacht geeft groeit! 
 
Het team van openbare basisschool De Ynset is ervan overtuigd dat plezier in het leren heel belangrijk is. Plezier ervaar je alleen als je je veilig, geborgen en gerespecteerd voelt. Om dit bij alle leerlingen, het team en de ouders te realiseren, houden we ons vast aan de basisprincipes van rust, structuur en voorspelbaarheid. Hierbij zijn duidelijke schoolafspraken van groot belang. Door ons aan de regels te houden ontstaat er ruimte om maximaal te presteren, ieder op zijn eigen niveau. 
 
Het aanpassen van het onderwijs aan het niveau en de behoeften van leerlingen vraagt om een sterk pedagogisch klimaat. Ondersteuning, uitdaging en vertrouwen zijn hierbij de basisbegrippen. De basisvoorwaarden voor een actieve en gemotiveerde leerhouding zijn:

  • Relatie: anderen waarderen mij en willen met mij omgaan.
  • Autonomie: ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen.
  • Competentie: ik geloof in mezelf en heb plezier in mijn eigen kunnen en ik mag fouten maken. 

OBS De Ynset is een gemoedelijke dorpsschool in het groeiende dorp Rottum. Leerlingen, leerkrachten en ouders voelen zich thuis, gezamenlijk dragen wij bij aan de ontwikkeling van het kind. Onze school heeft de naam "De Ynset" gekregen. Deze naam symboliseert dat de school een eerste begin, een eerste opstap is, tot een verdere ontplooiing. Ook symboliseert deze naam de dynamische driehoek: kind– ouders – school. Ouders en school werken samen bij de ontwikkeling, het opvoeden en het begeleiden van leerlingen. Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid, die door middel van open communicatie en regelmatig contact wordt afgestemd. 

Wij bieden een stevig onderwijsprogramma en zijn verwachtingsvol naar elkaar en de leerlingen toe. We spreken vertrouwen uit in elkaar. We weten dat leerprestaties bijdragen aan motivatie. Vanuit deze gedachte leggen wij de nadruk op het verwerven van kennis. Aan deze kennis worden relevante vaardigheden gekoppeld. Leerlingen leren om kennis doelgericht in te zetten, waardoor zij meer grip krijgen op hun leerproces en op hun ontwikkeling als mens. Onze focus ligt met name op de kernvakken rekenen en taal (spelling, grammatica, woordenschat, schrijven etc.), daarnaast werken wij aan persoonsvorming, burgerschap en digitale geletterdheid.

We stellen onszelf continu de volgende vier vragen: 

  • Wat willen we dat leerlingen leren en hoe zien we dit terug in de klas?
  • Hoe weten we wanneer leerlingen het geleerd hebben?
  • Hoe reageren we als leerlingen het niet geleerd hebben?
  • Hoe reageren we als leerlingen het wel geleerd hebben? 

Deze vragen stellen we tijdens het geven van onze instructie volgende de DPL (doordacht passend lesmodel), zodat leerlingen op hun eigen niveau werken.

gerelateerde pagina's:

Gerelateerde documenten: